Sinds de RET en de politie mensen beboeten die onder gesloten slagbomen bij de metro doorkruipen, neemt het aantal overtredingen af. Dat schrijft het AD/Rotterdams Dagblad. Volgens de krant schrikken de hoge bekeuringen vooral jongeren af.
Slagbomen in Rotterdam-Oost
In Prins Alexander rijdt de metro voor het grootste gedeelte over bovengrondse, gelijkvloerse, kruisingen. Met enige regelmaat kruipen mensen ‘nog even snel’ onder de slagbomen door. Dat kan levensgevaarlijk zijn. “Helaas is het nodig, we doen dit niet voor niets”, zegt een woordvoerder van de politie tegenover het Rotterdams Dagblad.
De aanpak van de ‘spoorboomkruipers’ komt na klachten van metrobestuurders, zo weet de krant verder. Het is de bedoeling nog wel even door te gaan met de actieve handhaving en het uitdelen van boetes. Daarnaast moet er extra voorlichting komen. Na wijken als Oosterflank en Prinsenland komen er later nog meer gelijkvloerse kruisingen in onze stad. Wanneer de Hoekse Lijn uiteindelijk open gaat zal de metro ook daar bovengronds rijden en op straatniveau het pad van weggebruikers kruisen.